Bedrijfsongevallen in de horeca
Jaarlijks vinden er in Nederland vele bedrijfsongevallen plaats en dus ook in de horecasector. In de horeca gaat het onder meer om ongevallen door snijden, stoten, in contact komen met stroom, hitte (brandwonden), uitglijden, struikelen. Uiteraard is het van belang om bedrijfsongevallen zoveel als mogelijk te voorkomen. En als er bedrijfsongevallen plaatsvinden, dan moet hiervan geleerd worden.
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet is een bedrijfsongeval een gebeurtenis op het werk of in werktijd. Ongevallen die bijvoorbeeld plaatsvinden op de openbare weg, maar tijdens werktijd, kunnen onder de definitie ‘bedrijfsongeval’ vallen. In de regel zal een ongeval in het woon-werkverkeer overigens niet als bedrijfsongeval worden aangemerkt.
Meldingsplicht
Niet alle bedrijfsongevallen hoeft u als horecaondernemer (op basis van de Arbeids-omstandighedenwet) te melden. Op de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie staat omschreven welke arbeidsongevallen gemeld moeten worden:
· Het slachtoffer wordt opgenomen in het ziekenhuis;
· Er is sprake van blijvend letsel;
· Het slachtoffer is overleden aan de gevolgen van het ongeval.
Onder ziekenhuisopname valt overigens ook een dagopname van slechts enkele uren. Het is uiteindelijk de Nederlandse Arbeidsinspectie die beoordeelt of een bedrijfsongeval meldingsplichtig is of niet.
Ongevallenregistratie
Let erop dat u als horecawerkgever op basis van de Arbeidsomstandighedenwet (artikel 5) verplicht bent om een registratie bij te houden van alle bedrijfsongevallen die zijn gemeld bij de Arbeidsinspectie, maar ook alle bedrijfsongevallen die hebben gezorgd voor meer dan 3 dagen verzuim. Dit wordt nog weleens vergeten. Op het moment van het ongeval bent u er als werkgever uiteraard (nog) niet mee bekend hoeveel dagen verzuim zullen volgen. Zorg ervoor dat u als werkgever in elk geval de datum en aard van het ongeval direct registreert. Daarnaast dienen ook andere gegevens in de ongevallenregistratie te worden opgenomen:
· De locatie waar het is gebeurd;
· Gegevens van het slachtoffer;
· Omschrijving van het letsel;
· Gevolgen;
· Gegevens van getuigen en aanwezige leidinggevende.
Het is raadzaam om bij de ongevallenregistratie gebruik te maken van een standaardformulier.
RI&E
De ongevallenregistratie van uw onderneming maakt deel uit van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Door het bijhouden van een goede ongevallenregistratie krijgt u als werkgever ook zicht op waar de meeste bedrijfsongevallen gebeuren en dus ook waar de meer ernstige ongevallen zouden kunnen plaatsvinden. Op basis daarvan kunt u als horecaondernemer uw RI&E aanpassen en verbeteren. Werkgevers moeten immers zorgen voor veilige werkomstandigheden.
Indien een meldingsplichtig bedrijfsongeval niet bij de Arbeidsinspectie wordt gemeld, kan de Arbeidsinspectie de ondernemer een boete opleggen die kan oplopen tot € 50.000,-.
Nieuwe werkwijze Arbeidsinspectie
Werkgevers moeten na een meldingsplichtig bedrijfsongeval zelf onderzoek doen naar de achtergrond ervan en naar wat zij moeten verbeteren. Als er sprake is van een (vermoeden van) meldingsplichtig bedrijfsongeval, kan de Arbeidsinspectie een ongevallenonderzoek instellen. Het ongevallenonderzoek is erop gericht duidelijkheid te verschaffen over de toedracht, de oorzaak en de mogelijke overtredingen van wettelijke bepalingen (veiligheidsvoorschriften) van de werkgever.
De Arbeidsinspectie zal ook de ongevalslocatie willen bezoeken. Indien de werkgever zelf het onderzoek mag instellen, dan moet zij binnen 15 werkdagen met een werkgeversrapportage inclusief verbeterplan komen. Deze wordt vervolgens beoordeeld door de Arbeidsinspectie. Is dit niet goed (genoeg) en/of niet goedgekeurd, dan zal de Arbeidsinspectie alsnog zelf een onderzoek uitvoeren en kan het leiden tot het opleggen van een boete. Maar wanneer de rapportage en het verbeterplan goedgekeurd zijn, gaat de Arbeidsinspectie pas op een later moment bekijken of de verbetermaatregelen ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Kortom, u dient als horecaondernemer een ongevallenregistratie bij te houden. In dat verband is het raadzaam om gebruik te maken van standaardformulieren en deze bij uw minimaal jaarlijkse check (herzien) van uw RI&E mee te nemen. Als er daadwerkelijk een arbeidsongeval of incidenten voordoen, is het raadzaam om direct de RI&E te herzien om te bepalen of aanvullende maatregelen nodig zijn.