Tips
- Zonder drank- en horecavergunning mag geen horecabedrijf worden uitgeoefend. Nu al vrij snel sprake kan zijn van een horecabedrijf, dient men altijd goed te bezien of een drank- en horecavergunning vereist is. Ook als bijvoorbeeld sprake is van het meer dan incidenteel verhuren van een ruimte voor feestjes waarbij alcohol wordt geschonken, kan een drank- en horecavergunning al benodigd zijn. Dit kan met name een rol spelen bij situaties waarin gebouwen/zalen met een ander hoofddoel incidenteel worden gebruikt voor diners of recepties, bijvoorbeeld bij musea en dergelijke.
- Als eenmaal een drank- en horecavergunning is verleend dient men ervoor te waken dat de feitelijke situatie in overeenstemming is en blijft met deze vergunning. Wordt er bijvoorbeeld verbouwd of wijzigt er iets in de samenstelling van de leidinggevenden en/of de uitbater, dan dient een nieuwe vergunning te worden aangevraagd. Let op: dit kan dus ook het geval zijn bij het creëren van een rookruimte in de horeca-inrichting omdat dit kan betekenen dat er feitelijk een nieuwe lokaliteit bijkomt.
- Ook een terras dient op de drank- en horecavergunning vermeld te staan, anders mag er geen alcoholhoudende drank op worden genuttigd of verstrekt.
- Verbouwingen van een horeca-inrichting waarbij er geen lokaliteit met een minimumoppervlakte van 35 m² overblijft zorgen ervoor dat een drank- en horecavergunning ingetrokken dient te worden danwel niet verleend kan worden. Wees dus ook in dat opzicht voorzichtig met verbouwingen.
- Gedurende openingstijden van een alcoholverstrekkende horeca-inrichting dient altijd een leidinggevende aanwezig te zijn. Let er op dat ook gekeken wordt of het aantal leidinggevenden ten opzichte van het aantal openingsuren van een inrichting wel kloppend is. Bijvoorbeeld een horeca-inrichting met honderd openingsuren gedurende een week en maar één leidinggevende zal zeer zeker vraagtekens oproepen bij de gemeente en kan aanleiding geven tot het niet verstrekken van de drank- en horecavergunning.
- Uiteraard dienen alle leidinggevenden te beschikken over een Verklaring Sociale Hygiëne. Let op; dit geldt dus ook voor de bestuurders bij een rechtspersoon zoals een B.V. Het is in sommige gevallen wel mogelijk om een onderverdeling te maken in het bestuur van een B.V. waardoor niet alle bestuurders over een Verklaring Sociale Hygiëne dienen te beschikken, maar dat is afhankelijk van de omstandigheden van het geval.