Tips
- In geval gemeenten bereid zijn om tot zondagsopenstelling over te gaan is het verstandig om vanuit de ondernemers, indien die een dergelijke openstelling ondersteunen, goed te laten onderbouwen dat sprake is van een toeristisch gebied door middel van onderzoeksrapporten.
- Indien de gemeente van mening is dat er geen sprake is van een toeristisch gebied maar de ondernemers wel dan dienen de ondernemers dit zelf aan te tonen met onderzoeken. Omdat een gemeente uiteindelijk de beslissing zelfstandig mag maken is het de vraag of de aanwijzing als toeristisch gebied is af te dwingen. Gemeenten mogen immers groot belang hechten aan bijvoorbeeld de zondagsrust.
- In gemeenten waarin er nu een zondagsopstelling is maar waarvan kan worden getwijfeld of dit voldoende autonome toeristische aantrekking heeft (bijvoorbeeld Almere) kan deze wet een risico vormen voor de ondernemers; immers zal de gemeente veel beter moeten motiveren dat sprake is van een toeristisch gebied. Dat zal de gemeente Almere vast proberen maar er valt niet met 100% zekerheid te stellen dat een dergelijk besluit stand houdt bij de rechter.
- In gemeenten waar geen toeristisch regime geld is het nog steeds verstandig om als supermarkt na te gaan in hoeverre de mogelijkheid bestaat om een avondwinkel te beginnen. Op dat moment zou een zondagsopenstelling vanaf 16.00 uur kunnen worden gecreëerd, op grond van een andere mogelijkheid in de Winkeltijdenwet. In de meeste gemeenten zijn avondwinkels reeds vergeven. Eén en ander hangt echter wel af van de inhoud van de Verordening op de winkeltijden die door de gemeenteraad in de bewuste gemeente wordt vastgesteld. Als er een dergelijke Verordening is vastgesteld dan dient deze te bepalen dat ter hoogste één avondwinkel per 15.000 inwoners is toegestaan. Let wel: ook dit kan niet worden afgedwongen bij de raad. Wel zijn er tips te geven om zoveel mogelijk invloed op de raad uit te oefenen om een dergelijke bepaling op te nemen.
- In de nieuwe wettekst is opgenomen dat gemeenten voor 2012 hun verordeningen aangepast moeten hebben. Ambtenaren kennende, zal dit in lang niet alle gemeenten gebeurd zijn. Daarnaast kunnen dergelijke kwesties vertraging oplopen in verband met de mogelijkheid tot het aantekenen van bezwaar en beroep, zoals mogelijk gemaakt door artikel 10 Winkeltijdenwet. Niet valt uit te sluiten dat sprake is van een onverbindende verordening in dat geval en ondernemers eveneens risico lopen! Dan heb je immers geen basis meer voor het geven van de ontheffing tot zondagsopenstelling!
- Ondanks het feit dat de nieuwe wet eerder een verslechtering dan een verbetering meebrengt voor ondernemers die zondagopenstelling wensen, leidt het wel tot een nieuwe discussie binnen de plaatselijke gemeenteraad waardoor er weer kansen worden geboden aan ondernemers! Het is dan ook nu het moment om vanuit de supermarkt, winkeliersvereniging of ondernemer contact op te nemen met de gemeente met de vraag wat de gemeente exact gaat doen omtrent de zondagsopenstelling.
- Hou de ontwikkelingen goed in de gaten. Voor de laatste verkiezingen was een wetsvoorstel van D66 en GroenLinks aanhangig gemaakt dat juist beoogde de mogelijkheden voor zondagsopenstelling te verruimen. Hoewel de politieke samenstelling van het Parlement het aannemen van dit voorstel op dit moment onwaarschijnlijk maakt, is ook de politiek soms onvoorspelbaar.
- Ga na hoe de gemeente de verdeling van de ontheffing voor zondagavondopenstelling heeft gereguleerd; roulatie, wie het eerst komt het eerst maalt, loting of gewogen selectie.
- Beoordeel de eigen zaak aan de hand van de gemeentelijke criteria voor het verlenen van een ontheffing voor zondagavondopenstelling. Wellicht kunnen enige aanpassingen aan de zaak een groot verschil maken.
- Ga na of eventuele verleende ontheffing voor zondagavondopenstelling overdraagbaar is.
- Lees meer in een artikel over de Winkeltijdwet in de Levensmiddelenkrant
- Volg ontwikkelingen over de Winkeltijdenwet via @winkeltijden op Twitter.